تا ازادی

دفاع از خون شهیدان

تا ازادی

دفاع از خون شهیدان

محوطه باستانی دوره اشکانی در اهواز تخریب شد

محوطه باستانی دوره اشکانی در اهواز تخریب شد

یک محوطه باستانی متعلق به دوره اشکانی در شرق اهواز در اثر عملیات تعریض جاده روستایی توسط پیمانکار شرکت نفت دچار آسیب جدی شد.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با اعلام این خبر گفت؛ تخریب در این محوطه عظیم باستانی، نخستین بار در دهه ۷۰ از سوی اداره وقت جهاد سازندگی و بدون استعلام از اداره وقت میراث فرهنگی شروع شده است. مجتبی گهستونی افزود؛ مساحت این محوطه بیش از ۱۵۰ هکتار است و در آن آثاری همچون دیوارهای خشتی، پایه میز، سنگ های یک تکه، پایه آتشدان و همچنین سفال های پراکنده منقوش دیده شده است. این محوطه باستانی در حالی تخریب شده است که پیش از این نیز سه تپه اشکانی در مرکز شهر رامهرمز، حسین آباد در شوش و دیگری با نام پاگچی به صورت جدی تخریب شده بود.

گهستونی با اشاره به شرایط این محوطه باستانی گفت؛ در این محوطه وسیع یک قبرستان وجود دارد که در سراسر آن می توان آثاری از سفال های ته خمره یی قرمز رنگ مربوط به دوره اشکانی و سفال های سیاه رنگ از دوره هزاره اول را مشاهده کرد. مسوول کمیته میراث فرهنگی مجموعه فعالان حقوق بشر ایران بیان کرد؛ با توجه به وجود آثاری از حفاری های غیرمجاز و تسطیح توسط بیل های مکانیکی پیمانکار شرکت نفت باید گفت سازمان میراث فرهنگی خوزستان اگر چه از غنی بودن این محوطه اطلاع کافی دارد اما نه تنها تاکنون اقدامی حفاظتی برای این محوطه انجام نداده است بلکه دستورالعملی برای تهیه پرونده ثبتی، بررسی شناسایی و کاوش های باستان شناسی، تعیین حریم و عرصه این محوطه نیز در دست ندارد.

گهستونی اظهار داشت؛ در این محوطه یک سازه به طول دو متر، عرض شش متر و عمق دو متر با سنگ های چهار تراش و ملاتی از ساروج وجود دارد که به احتمال زیاد یک آرامگاه بزرگ دوره اشکانی است و با کاوش و حفاری در این محوطه به یقین می توان آثاری از خط نوشته و سکه های رایج در آن زمان را یافت که تاریخ دقیق این محوطه باستانی را برای کارشناسان اثبات کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد